Alla inlägg under augusti 2012

Av Sandra - 31 augusti 2012 22:04

Köttfärsbiffar med sallad, brunsås och knaperstekt bacon!


500 g köttfärs

1/2 dl lättmjölk

Salt och peppar

Grillkrydda

1 paket bacon


Blanda köttfärsen med mjölken och salt och peppar. Forma till biffar och krydda med grillkrydda.

Stek i en panna.


Strimla bacon och stek tills de är knapriga.


Brunsås:

Lite smör

2 msk vetemjöl

Lättmjölk

Soja, salt och peppar


När biffarna är klara så gör du såsen i samma panna.

Ha i lite smör och vispa ner mjölet. Häll i mjölk tills du har en fin konsistens.

Krydda med soja, salt och peppar.


Servera allt med en god sallad!


 

Mat
Av Sandra - 31 augusti 2012 18:52

Pajdeg:

2 dl Sojamjöl

2 msk fiberhusk

0.6 dl dinkelmjöl

100 g smör


Sätt ugnen på 200 grader.

Nyp ihop ingredienserna till en deg. Låt stå i kylen 30 min.

Tryck ut pajdegen i en pajform och nagga med en gaffel. Förgrädda i mitten av ugnen 10 min.


Köttfärsröra:

ca 400 g köttfärs

1 gul lök

1 vitlök

1 dl Lätt creme fraiche

0.5 dl Chilisås

Soya

Grillkrydda och svartpeppar


1 dl riven ost


Stek köttfärs och lök. Tillsätt creme fraiche, chilisås, soya, grillkrydda och svart peppar.

Pressa i en vitlök.


Äggstanning:

2 dl mellanmjölk

3 ägg

Salt och peppar


Fyll det förgräddade pajskalet med den rivna osten, lägg sen på köttfärsen och häll till sist över äggstanningen.

In i ugnen igen, tills äggstanningen stelnat, ca 25-30 min.


Servera tillsammans med en god sallad och en klick Tsatsiki!


 

Av Sandra - 31 augusti 2012 18:46

Nu kommer receptet på den urgoda maten jag gjorde i Fredags.

Receptet hittade jag på www.kokaihop.se  (jag ändrade lite lite i receptet bara)


4 st kycklingfileèr

1 paket bacon

2.5 dl mellangrädde

1 liten burk lätt creme fraiche

1 hönsbuljong

1 stor vitlöksklyfta

1 näve persilja

1 msk senap

2 msk soja

Västerbottenost efter smak (jag tog bara lite lite men hade lika gärna kunnat hoppa över det.)


Sätt ugnen på 225 grader

Skär baconet i småbitar och stek knaprigt.

Stek kycklingfileèrna på hög värme så de får lite färg bara, sen ner med dom i en ugnsform.

(jag kryddade kycklingen med lite grillkrydda)

Häll baconet över kycklingen, och sen persiljan ovanpå det.

Blanda grädde, creme fraiche, buljong, senap, soja, och vitlök i en kastrull.

Krydda med lite salt och peppar om du tycker att det behövs.

Häll såsen över kycklingen, baconet och persiljan. Toppa med den rivna osten.

Låt stå i ugnen ca 25 minuter, eller tills kycklingen är klar.


Servera med ris och en god sallad!


 



Av Sandra - 31 augusti 2012 18:26

Jag bakade bröd igår, och detta blir så himla gott.

Orginalreceptet är från Anna skippers blogg, jag har lagt till Linfrön i degen bara.


* 50 gram Jäst

* 5 dl vatten

* 1,5 tsk salt

* 1,5 msk sirap

* 2 msk olja

* ca ½ dl linfrön (jag tog lite mer)

* 2 dl Fullkornsdinkel

* ca 9 dl Siktat dinkelmjöl


Smula ner jästen i en bunke. Rör ut den med fingervarmt vatten (37 grader), och tillsätt sedan salt, sirap, olja, linfrön. fullkornsdinkel.

Blanda i lite i taget av dinkelmjölet, tills du får en fin deg.

Jag tycker att den blir bäst om den fortfarande är något kladdig.

Låt jäsa under bakduk 1 timme.

Ta upp på mjölat bord, och dela i 15 delar. Kavla ut så att de är ca 1 cm höga och lägg på smord plåt (eller med bakplåtspapper på)

Grädda i mitten av ugnen, 275 grader i ca 8 minuter.

Låt svalna under bakduk.

De blir rätt så tjocka så vi delar de på mitten. Annars kan man göra en skåra i de bara och äta dom som pitabröd med fyllning i.


Perfekta att ha i frysen, och är som godast om man tar fram dom när man ska äta dom.

Några sekunder i micron för att tina dom, så smakar de sen som nybakat!


 

Bak
Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen in!
Hoppas ni hittar något som faller er i smaken!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards