Alla inlägg under december 2012

Av Sandra - 31 december 2012 10:07

Det här receptet måste ni prova, det blev jättegott!


Pajdeg:
100 g smör
100 g keso
2,5 dl dinkelmjöl


Blanda alla ingredienser och forma till en deg. Smöra en pajform och tryck ut degen. Ställ in formen i kylen ca en halvtimme.
Ställ ugnen på 175 grader och förgrädda sen skalet i 15-20 min.
Glöm inte att nagga skalet med en gaffel innan du sätter in formen i ugnen.


Fyllning:
3 ägg
2 dl mellangrädde
2 1/2 dl riven västerbottenost
Salt och peppar


Vispa ihop äggen med grädden. Tillsätt västerbottenost och krydda med salt och peppar.
Häll ner i det förgräddade pajskalet och grädda sedan pajen i ugnen, 25-35 min.


Vi serverade detta tillsammans med hackad rödlök, en klick gräddfil och en god sallad!



Av Sandra - 29 december 2012 20:44

Som jag skrivit förut så var vi sjuka på julafton, och därför blev det inget julfirande för oss då.
Men idag däremot, tog vi igen det.
Med både julmat, fika, tomte och klappar!



Av Sandra - 24 december 2012 23:02

Jaha då var snart julafton över för den här gången.
Den blev inte alls som vi planerat (vi skulle haft våra familjer här hos oss) men i och med att vi varit sjuka och ev smittar fortfarande så fick vi ställa in allt.
Vi har haft en mysig dag trots allt.
Tomten hade varit här i natt och lämnat några julklappar till Neo, så de fick han öppna efter frukost imorse.
Vi har varit ute och åkt snowracer, pysslat, lekt och badat bl.a
Vi slog till och med på stort och åt en lussebulle var till Kalle ankas jul.

Nu kollar vi på Tomten är far till alla barnen (undrar hur många gånger man sett den) och snart är det dags att sova lite.
Hoppas ni haft en fin Julafton!

Av Sandra - 22 december 2012 15:41

Jaha ja, i natt var det så min tur att få kräksjukan.

Fy farao...

Nu håller vi tummarna för att det är över för den här gången, och att det tar lång tid innan vi får något sånt här igen.

Jag har pallrat mig in i duschen nu, och så har vi bytt lakan i alla sängar. Känns riktigt skönt att städa bort alla sjukdomar...


Får se om vi har ork att klä granen sen, annars får nog det bli imorgon.


 

Mys i soffan imorse...


Lite senare kommer jag lägga upp ett supersmarrigt recept här!


Av Sandra - 21 december 2012 13:11

Jag hade tänkt att jag endast skulle lägga upp recept på den här bloggen, men jag saknar faktiskt lite att blogga "som vanligt" så det kommer nog bli lite blandat här i fortsättningen.

Både recept och sen inlägg som handlar om lite allt möjligt.


Just nu har vi drabbats av en riktig fobi som jag har...

Kräksjuka!!

Neo insjuknade i Tisdags, och  sambon igår... Bara jag kvar, och jag går och känner efter hela tiden.

Vi skulle haft våra familjer här på julafton men det blir ingenting av det. Även om vi är friska då så smittar vi nog fortfarande.

Jag är sjukt besviken och ledsen över detta (mest för Neos skull som är tokladdad inför att tomten skulle komma hit), men samtidigt förstår jag så klart att ingen vill komma hit och riskera att ligga magsjuka efteråt.


Sist vi hade magsjuka hemma, så var det jag som var sjuk. På JULAFTON! för fyra år sedan. Varför just under högtider när man absolut inte vill vara sjuk?!

Aja nu är det som det är, så jag ska försöka sluta älta det här nu...

Av Sandra - 10 december 2012 22:27

Så himla goda!!


Ca12-15 st


100 g smör
2 ägg
1,1/2 dl socker
1/2 g saffran
Rivet skal av en apelsin +1/2 dl saft
3,1/2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1, 1/2 tsk bakpulver
1 dl mjölk


Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smör och ställ åt sidan.
Vispa ihop ägg, socker och saffran pösigt. Tillsätt smöret.
Skrubba apelsinen i hett vatten, riv skalet och pressa ur saft. Blanda ner detta i smeten.
Blanda ihop vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver i en annan bunke och vänd försiktigt ner det i smeten.
Varva med mjölken.
Ställ ut muffinsformar på en plåt eller i en muffinsform och fyll till tre fjärdedelar med smet.
Grädda i mitten av ugnen ca 12 min.

Av Sandra - 8 december 2012 19:52

Det här receptet hittade jag på en annan blogg (www.frusofie.se)
Jättelätt att göra och supergott!


Ingredienser:
350 g choklad (jag tog 200 g mörk och 150 g ljus blockchoklad)
1 burk kondenserad mjölk (400g)
30 g smör
150 g skalade pistagenötter
1 krm salt


Hacka chokladen och lägg den i en kastrull tillsammans med kondenserad mjölk, smör och salt.
Rör om tills allt smält samman.
Lägg nötterna i en påse och krossa grovt med hjälp av en kavel.
Tillsätt nötterna i chokladsmeten. Rör om och häll sedan ner smeten i en form och släta till ytan.
Låt svalna och ställ in i kylen tills den stelnat.
Skär i rektangulära bitar.
Förvaras i frysen, behöver bara tinas en kort stund.



Av Sandra - 6 december 2012 21:05

500 g fläskfilè

1 tsk salt och svartpeppar

Matfett

1 dl vatten

2 dl creme fraiche (minst)

2 msk kalvfond

1/2-1 tsk sambala Oelek

1 tsk soya

1 msk honung

saft från 1 lime


Skär köttet i skivor. Bryn i smör, salta och peppra.

Lägg över det brynta köttet på ett fat. Pressa limen och rör ihop saften med vatten, creme fraiche, kalvfond, sambala Oelek, soya och honung.

Detta kan göras direkt i en panna med lock eller i en gryta. Salta och peppra efter smak.

Lägg i köttet och låt det puttra  cirka 5-8 minuter.

Servera med klyftpotatis och sallad.

När jag gör det här nästa gång så kommer jag nog använda grädde istället för Creme fraiche. Jag tycker nämligen att creme fraiche ibland smakar "fett". Jag redde såsen lite också så den blev lite mer krämig.

Smaklig måltid! =)


 

Presentation


Välkommen in!
Hoppas ni hittar något som faller er i smaken!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards