Alla inlägg under januari 2013

Av Sandra - 29 januari 2013 20:48

Ja som i kattbebis då..
I somras var vi tvungna att låta vår älskade lilla Zimba somna in, eftersom han blev sjuk.
Vansinnigt jobbigt var det och jag sa att jag aldrig igen skulle ha ett djur.


Men nu sitter jag alltså här på blocket och tittar på kattungar.
Problemet är bara att sambon inte vill ha en till katt, och det går sådär att bearbeta honom om man säger så.. =)


Hur söt är inte den här godingen..!

Av Sandra - 22 januari 2013 08:25

Det var ett tag sen jag skrev något så nu kikar jag in en snabbis bara..
Vi är nämligen sjuka igen!
Jag ligger som en klubbad säl med riktigt hög feber och sjukt ont i luftrören. Och dessutom med en djup hosta som gör att jag inte får sova något alls.
Neo har också feber och är förkyld, P är genomförkyld men utan feber nu.
Jag hoppas verkligen att det vänder snart..!
Hoppas ni andra är friska och krya.

Av Sandra - 18 januari 2013 12:29

Detta åt vi till middag igår.
Jättegott med en fräsch sallad till!

Pajdeg:
100 g smör
100 g keso
2,5 dl dinkelmjöl

Blanda ingredienserna till skalet och tryck ut i en pajform. Låt vila i kylen ca 30 min.
Sätt ugnen på 175 grader.
Nagga skalet med en gaffel, och förgrädda sedan i ugnen 15 min.

Fyllning:
200 g kassler
1 purjolök
300 gram riven ost (jag tog hälften västerbottenost och hälften lagrad herrgårdsost)

3 ägg
3 dl lättmjölk
Salt och peppar

Medan pajskalet förgräddas så tärnar du kasslern och skivar purjolöken.
Stek sedan tillsammans i en panna några minuter.

Ta ut skalet ur ugnen och lägg först i hälften av osten, sen kassler och lökröran och sen resten av osten.
Häll över äggstanningen och ställ in i ugnen 30-40 min.
Äggstanningen ska stelna och pajen ska få fin färg.
Servera tillsammans med en god sallad!

Av Sandra - 14 januari 2013 22:05

Idag testade jag ett nytt recept här hemma. Jag hittade det i en lchf tidning men jag ändrade en del i det.


4 st kycklingfiléer
1 dl dinkelmjöl
2 ägg
1 dl fint riven västerbottenost
Salt och peppar


Häll upp dinkelmjöl i en djup tallrik.
Vispa upp ägg och riven ost i en annan.
Skär kycklingfiléerna i tunna skivor på längden.
Doppa dom sedan först i mjölet, och sedan i tallriken med uppvispat ägg/ost.
Stek kycklingen ca 5 min på varje sida, tills den är genomstekt och fått en härlig färg.


Jag tog kort på bilden som hörde till receptet, eftersom jag glömde ta något när vi åt.
Som man kan se där så skulle man servera detta tillsammans med gräddstuvad broccoli men vi gillar inte det så vi hade en smarrig sallad till, och även en klick tsatsiki. (Jag gjorde potatismos också som Neo åt till)

Av Sandra - 13 januari 2013 09:18

Den här vintern är ju helt otrolig!

Jag tyckte Neo var sjuk mycket förra vintern men det är nog ännu värre i år.

Och dessutom är det mycket sällan som jag blir sjuk, nu är det dock tredje gången på några månader.

Jag har haft så ont i halsen sen natten mot torsdag. Det är så att jag vaknar varje gång jag ska svälja för att det gör så satans ont.

Får nog ringa till Vc imorgon om det inte vänt då, så de får göra en koll..

Jag har dessutom lyckats smitta ner Neo så han har sen igår haft 39 graders feber.

Kul nästan jämt..

Men men, det är väl bara att gilla läget antar jag..


Kanske märks att jag inte är alltför positiv idag. Det beror mycket på att jag inte kan röra på mig när jag är sjuk, och det gör mig frustrerad när jag nu känner att jag kommit igång ordentligt. Jag har svårt att sköta kosten också när jag inte rör på mig..


Men aja, nu ska jag sluta gnälla. Hoppas ni får en fin Söndag!


Gårdagens lilla sjukling..

 

Av Sandra - 12 januari 2013 21:05

Jag hittade det här receptet i någon tidning för ett tag sen, och häromdan testade vi det.

Gott när man är lite sugen på kvällen!


4 pers.


300g skalade räkor

1 dl lätt creme fraiche

2 msk majonnäs

1/2 burk löjrom (40g)

1 msk finskuren dill


Blanda räkorna med creme fraiche, majonnäs, löjrom och dill i en bunke.

Krydda med salt och peppar.


Vi kokade även ägg och hade till, samt salladsblad.

Sedan la vi alltsammans på rostat osötat bröd.

Gott!


 

Av Sandra - 11 januari 2013 19:52

Så himla god!
Serverade den tillsammans med en tacopaj idag.


2 st mogna avocado
1 dl crème fraîche
1-2 tsk citronsaft
2-3 vitlöksklyftor
1-2 tsk god olivolja
Salt och peppar


Gröp ur det mogna avocadoinnanmätet i en tillbringare/bunke.
Pressa över citronsaft och tillsätt vitlök.
Mixa med en stavmixer tills alla klumpar är borta.
Tillsätt crème fraîche och blanda tills det blir slätt.
Salta, peppra och tillsätt oljan.
Smaka av.
Tillsätt mer vitlök om så önskas



Av Sandra - 8 januari 2013 20:50

Vilken härlig dag jag haft idag!
En riktig skämmabortsigdag med en fin vän.
Det är härligt att för bara några timmar få vara Sandra och inte bara mamma.
Vi började dagen med en helkroppsmassage, och det var helt underbart skönt.
En lång och god lunch efteråt, och sen var vi redo för lite shopping.
Jag hittade bland annat ett par nya vinterkängor, vilket var välbehövligt eftersom vi har en kommande Åreresa framför oss.
När jag kom hem igen var jag fulladdad med energi, och supernöjd med dagen!


Presentation


Välkommen in!
Hoppas ni hittar något som faller er i smaken!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards